Jól vagyok!

Az illatok szerepe a szellemi frissesség megőrzésében

A hatékony tanulás és a memória támogatása aromaterápiával, nem csak vizsgázóknak

Szellemi képességeinket, a gyors feladatmegoldást általában természetesnek vesszük. Akkor kap nagyobb figyelmet, amikor vagy komoly megmérettetés, pl. vizsgák előtt állunk, vagy amikor egy családtagunk, vagy mi magunk az öregedés természetes (?) velejárójaként veszíteni kezdünk kognitív funkcióinkból. 

Mi is az a kognitív funkció? Egyszerűen fogalmazva, amikor az agyunkat használjuk. Így nevezzük a napi feladatok elvégzésére való képességünket. Ide tartoznak a mentális folyamatok, amelyek az információnak, a tudás megszerzésével, annak feldolgozásával, érveléssel, döntéshozatallal kapcsolatosak. Ide tartozik az összpontosítás, figyelem, memória, észlelés és a nyelvi képességek is. 

Az öregedés természetes biológiai folyamat. Ahogy az ízületeink, izmaink, bőrünk veszítenek rugalmasságukból, bizonyos szintű hanyatlás az egyes kognitív folyamatokban is bekövetkezik. 

A mentális képességek nagy fokú elvesztése, a demencia az egyik vezető egészségügyi és társadalmi probléma. 

A szaglás és az illatok komoly szerepet játszanak az agyi frissesség megőrzésében.

Egy 2023-ban a kognitív funkciók javításával foglalkozó tanulmány nagy érdeklődést váltott ki a pszichológus szakemberek között – és joggal, mivel a szerzők azt állították, hogy egyes illóolajok 6 hónapon keresztül, éjszakánként 2 órán át való párologtatása 226%-kal javította a kísérletben résztvevő 65 év felettiek memóriáját a kontrollcsoporthoz képest. (Frontiers in Neuroscience Woo et al 2023).

Egy másik kísérletben négy különböző illóolajat párologtattak egy memóriateszt során.  A rozmaring ct. cineol és a borsmenta egyaránt javította az alanyok visszaemlékező képességét, valamint a másodlagos memória pontszámait, míg a levendula és az ylang ylang nem volt hatással a tanulási eredményekre. (Moss et al 2008)

A rozmaring és a borsmenta illóolaj tanulást és összpontosítást segítő hatását könnyen kihasználhatjuk munka, tanulás, de akár autóvezetés közben is. 

A vizsgázók másik nagy barátja a spanyol zsálya (Salvia lavandulifolia), ami összetevőit tekintve nem azonos a nálunk is ismert kerti zsályával. A két növény illóolaja nem helyettesíti egymást. Ahogy közeleg a vizsgaidőszak, érdemes esélyt adni a spanyol zsálya párologtatásának is a tanulás ideje alatt.

A spanyol zsálya illóolaja antioxidáns, gyulladáscsökkentő és több vizsgálat által igazoltan védő hatással van az idegekre. Egy 2015-ben publikált tanulmány ígéretesnek találja demencia kezelésében.

Milyen módszerekkel tudjuk a tanulást és memóriánkat aromaterápiával támogatni?

Illaton keresztüli kondicionálás 

A memória és a tanulás készség fejlesztésének egyik módja a kondicionálás erejének kihasználása. Eredeti értelemben a kondicionálás azt jelenti, hogy asszociációt hozunk létre két, egymástól független dolog között. Az illat kiváló eszköz a memória kondicionáláshoz, amikor valamilyen megtanulandó dolgot kötünk össze egy illattal. Ez történhet akár klasszikus kondicionálásként, akár a célzott memória-reaktiválás (TMR) módszerrel.  A klasszikus kondicionálás során egy illóolajat párologtatsz, miközben lexikális anyagot vagy készségeket tanulsz, majd, amikor fel kell idézned ezeket, ugyanazt az illatot használod a memória serkentésére. Ez akkor működhet a legjobban, ha olyan illóolajat, vagy keveréket használsz, ami új számodra, amit nem ismertél eddig, így elkerülhető, hogy bezavarjanak korábbi asszociációk.   

 A célzott memória-reaktiválás (TMR) ugyanazon az alapon működik, mint a kondicionálás, de egy magasabb szintre emeli azt. Olyan technikának fejlesztették ki, amellyel alvás közben meghatározott emlékeket céloznak meg a korábbi tanuláshoz kapcsolódó szenzoros ingerek segítségével. Alvás közben agyunk egyes emlékeket konszolidál, másokat nem. Amikor ugyanaz az illat jelenik meg alvás közben, mint a legutóbbi tanulás során, ez arra ösztönzi az agyat, hogy megszilárdítsa (hosszú távú emlékezetébe rögzítse) az adott tanult információt.  A kutatások azt sugallják, hogy az éjszakai illat expozíció az alvás első 2-3 órájában, az SWS fázisban működik a legeredményesebben.  

Az éjszaki párologtatáshoz soha-semmilyen körülmények között nem szabad mécsessel működő párologtatót használni. Erre a célra az időzítővel rendelkező ultrahangos diffúzorok a megfelelőek. 

(Hegyi Sára)

    AJÁNLOTT E-KÖNYVEK ÉS TERÁPIÁS KÁRTYÁK
    • letöltöm

      Stressz, álmatlanság, vizsgadrukk homeopátiás kezelése

      tovább
    • letöltöm

      Stressz, pánik és alvászavar kezelése homeopátiával e-könyv

      tovább
    • letöltöm

      Balesetek, sérülések kezelése homeopátiával e-könyv

      tovább
    • letöltöm

      Alvászavar e-kártya

      tovább
    • letöltöm

      Téli lifestyle e-kártya

      tovább
    Maradt még kérdésed?

    Ha valamire nem találtad a választ, tedd fel a kérdésed szakértőnknek! Kérdésed elküldése előtt kérjük, vedd figyelembe, hogy a válaszok nyilvánosan jelennek meg. Ha a problémád bizalmas jellegű, inkább az orvoslistánkban keress egy szakértőt, akivel személyesen konzultálhatsz. Nincs lehetőségünk magán e-mail címekre történő válaszadásra és telefonos konzultációra sem.

    Szakértőinknek új kérdést csak regisztrált látogatóink tehetnek fel. Ha még nem regisztráltál oldalunkon, kattints ide! Ha már regisztráltál korábban, akkor lépj be.

    homeopátiás orvost keresek
    A www.homeopatia.info.hu oldalán található információk, szolgáltatások nem helyettesíthetik szakember véleményét, ezért kérjük minden esetben forduljon szakorvoshoz!
    homeopátia.info © 2024